شخصیت شما می تواند بر سلامت، خلق و خو و روابطتان تاثیر گذار باشد. در ادامه ی این مطلب سبک های مختلف شخصیتی را معرفی می کنیم.

تعریف شخصیت

شخصیت شما نحوه تفکر، احساس و رفتار شما را در هنگام تعامل با جهان توصیف می کند. رویکرد منحصر به فرد شما به زندگی یک الگوی نسبتاً ثابت را تشکیل می دهد که برای دیگران قابل تشخیص است. ممکن است شنیده باشید که شخصی از شما به عنوان فردی “گوشه گیر” یا “پرحرف” یاد می کند، یا می گوید شما “پرشور” یا “آرام” هستید. آنها در حال توصیف چیزی هستند که از شخصیت شما برداشت می کنند – رفتار و اعمال معمولی شما.

شخصیت هم بر تفکر و هم بر رفتار تأثیر می گذارد. برخی افراد وظیفه شناس هستند، بنابراین مسئولیت های خود را در زندگی جدی می گیرند و همیشه آماده و به موقع حاضر می شوند. دیگران خودانگیخته تر هستند و مایلند “با جریان پیش بروند”. آنها رویکردی بی دغدغه به زندگی دارند، اما گاهی اوقات این شامل ریسک های غیرضروری یا نادیده گرفتن تعهداتشان می شود.

شخصیت همچنین می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی اجتماعی شما داشته باشد. احتمالاً چند نفر را می‌شناسید که افرادی سرسخت یا لحباز هستند، از آن‌هایی که ممکن است از آن‌ها اجتناب کنید، زیرا همیشه به شما این احساس را می دهند که انگار روی پوست تخم‌مرغ راه می‌روید و هر لحظه ممکن است ناراحت شوند. همچنین افرادی هستند که دقیقا برعکس هستند. آنها صبور، فهمیده و مشتاق کمک هستند – از آن دسته افرادی که برای حمایت شدن به آنها مراجعه می کنید.

به این فکر کنید که شخصیت شما چگونه در روابط اجتماعی شما نقش دارد. آیا شما از آن دسته ای هستید که شروع به گفتگو با یک غریبه می کنید؟ یا رویکرد منفعلانه تری به تعامل دارید؟ این پاسخ می تواند پیامدهای گسترده ای برای حال کلی شما داشته باشد.

برای فهم روش‌های مختلفی که شخصیت بر زندگی، سلامت روان و روابط شما تأثیر می‌گذارد، دانستن تفاوت بین تیپ‌های شخصیتی و ویژگی‌های شخصیتی مفید است..

تیپ های شخصیتی

تیپ های شخصیتی افراد بر اساس الگوهای رفتاری رایج در گروه های مختلف دسته بندی می شود. یک مدل محبوب که چهار تیپ شخصیتی را مشخص می کند:

تایپ A :

باانگیزه و منظم اما رقابت طلب و کمال گرا

تایپ B :

خونسرد و انعطاف پذیر اما زیاد جاه طلب نیستند

تایپ C :

سبک های شخصیتی

 

برخی از نظریه های شخصیت به جای تیپ های شخصیتی گسترده، بر ویژگی های فردی تمرکز دارند. هر یک از مشخصه‌ها – مانند برون‌گرایی یا موافق بودن – در یک طیف وجود دارند، و آنها با هم ترکیب می‌شوند تا تصویر کامل‌تری از شخصیت شما ایجاد کنند.

مدل پنج عاملی (یا پنج عامل بزرگ) بر پنج ویژگی شخصیتی تمرکز دارد:

  • گشودگی نسبت به تجربه:  افراد با گشودگی بالا کنجکاوتر هستند و به دنبال تجربیات بدیع هستند. افرادی که گشودگی کمتری دارند، بیشتر روتین گرا و متعارف هستند.

 

  • وظیفه شناسی : افراد با وجدان بسیار منظم تر، با خودکنترلی بیشتر و متمرکز بر اهدافشان هستند. افرادی که وظیفه شناسی پایینی دارند معمولاً بی نظم، خونسرد و غیرقابل پیش بینی هستند.

 

  • برون گرایی. افراد بسیار برونگرا، برونگرا، قاطع و رسا هستند. درونگراها محتاط تر و خصوصی تر هستند. با این حال، افرادی که درونگرا هستند لزوما خجالتی نیستند.

 

  • توافق پذیری افرادی که بسیار موافق هستند، نوع دوست، قابل اعتماد هستند و همکاری بالایی دارند. افرادی که در طرف دیگر این طیف قرار دارند، انتقادگر هستند و کمتر به دیگران اعتماد دارند.

 

  • روان رنجوری. افراد بسیار روان رنجور بیشتر احتمال دارد که احساسات منفی را تجربه کنند و به راحتی ناراحت می شوند. افرادی که روان رنجورخویی پایینی دارند از نظر عاطفی پایدارتر و امن تر هستند.
    هر یک از این پنج عامل را می توان به جنبه های خاص تری تقسیم کرد. به عنوان مثال، جنبه های روان رنجورخویی شامل اضطراب و خودآگاهی است، در حالی که جنبه های سازگاری شامل فروتنی و اطاعت است.