کمک به فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

anxiety-770x433

کمک به فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی


یکی از نزدیکان شما مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است؟ با اینکه ممکن است نتوانید آن ها را برای دریافت خدمات روانشناختی متقاعد کنید، می توانید شیوه ی برخورد مناسب با فرد مبتلا را بیاموزید و قدم هایی به سمت  بهبود و استحکام رابطه ی تان بردارید.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) معمولاً در روابط، به ویژه با افراد نزدیک به خود، مشکلات عمده ای دارند. نوسانات خلقی وحشیانه، طغیان خشم، ترس های مزمن از رها شدن، و رفتارهای تکانشی و  غیرمنطقی آنها می تواند باعث شود که عزیزانشان احساس درماندگی، سوء استفاده و عدم تعادل کنند. همسر و اعضای خانواده افراد مبتلا به BPD اغلب این رابطه را به عنوان یک ترن هوایی هیجانی توصیف می کنند که هیچ پایانی در آن دیده نمی شود. ممکن است احساس کنید تحت تأثیر علائم BPD عزیزتان قرار گرفته اید، مگر اینکه رابطه را ترک کنید یا شخص اقدامات لازم را برای درمان انجام دهد. اما شما بیش از آنچه فکر می کنید قدرت دارید.

شما می توانید با مدیریت واکنش های خود، ایجاد محدودیت های جدی و بهبود ارتباط بین خود و فرد مبتلا، رابطه تان را تغییر دهید. هیچ درمان جادویی وجود ندارد، اما با درمان و حمایت مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به BPD می‌توانند بهتر شوند و بهبود می‌یابند و روابط آنها پایدارتر و مفیدتر می‌شود. در واقع، بیمارانی که بیشترین حمایت و ثبات را در خانه دارند، زودتر از کسانی که روابطشان آشفته تر و ناامن است، بهبود پیدا می کنند.

چه شریک زندگی، والدین، فرزند، خواهر یا برادر، دوست یا سایر نزدیکانتان مبتلا به BPD باشد، شما می توانید هم رابطه و هم کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید، حتی اگر فرد مبتلا به BPD آماده پذیرش مشکل یا درمان نباشد.

همه ی چیزهایی که می توانید یاد بگیرید

اگر فردی که دوستش دارید دارای اختلال شخصیت مرزی است، مهم است که اول از همه تشخیص دهید که او  در حال رنج بردن است. این رفتارهای مخرب و آزاردهنده واکنشی به درد عمیق عاطفی است. به عبارت دیگر، این رفتارهای آزاردهتده در مورد شما نیستند و به شما ربطی ندارند. هنگامی که فرد مورد علاقه شما شما را با رفتاری می آزارد یا حرف ناراحت کننده ای به شما می زند، تلاش کنید تا درک کنید که این رفتار ناشی از تمایل به توقف دردی است که تجربه می کند و به ندرت عمدی است.

یادگیری در مورد BPD به طور خودکار مشکلات رابطه شما را حل نمی کند، اما به شما کمک می کند تا بفهمید با چه چیزی سر و کار دارید و مشکلات را به روش های سازنده تری مدیریت کنید.

برای اینکه به فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی کمک کنید اول از خودتان مراقبت کنید

وقتی یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی تان به اختلال شخصیت مرزی مبتلا باشد، گرفتار شدن در تلاش‌های قهرمانانه برای خشنود کردن و رضایت او بسیار آسان است. ممکن است متوجه شوید که بیشتر انرژی خود را صرف نیازهای عاطفی فرد مبتلا به BPD  می کنید. اما این دستور العملی برای رنجش، افسردگی، فرسودگی شغلی و حتی بیماری جسمی است.

وقتی تحت فشار هستید ، نمی توانید به شخص دیگری کمک کنید یا از روابط پایدار و رضایت بخش لذت ببرید. همانطور که در شرایط اضطراری در حین پرواز، شما باید ابتدا ماسک اکسیژن خود را بپوشید.

از وسوسه ی انزوا دوری کنید. برقراری ارتباط با خانواده و دوستانی که به شما احساس خوبی می دهند را در اولویت قرار دهید. شما به حمایت افرادی نیاز دارید که به شما گوش می دهند، از شما مراقبت می کنند و در صورت نیاز، برای شما موقعیت ها را واقعیت سنجی می کنند.

شما مجاز هستید (و تشویق می شوید) که از خودتان زندگی داشته باشید! به خود اجازه دهید خارج از رابطه خود با فرد مبتلا به BPD زندگی کنید. این خودخواهانه نیست که زمانی را برای استراحت و تفریح برای خود اختصاص دهید. در واقع، وقتی به رابطه تان با فرد BPD بازگردید، هر دو از بهبود یافتن شما بهره مند خواهید شد.

به یک گروه حمایتی برای اعضای خانواده BPD بپیوندید. ملاقات با افرادی که درک می کنند شما در حال گذراندن چه چیزی هستید، می تواند راه درازی داشته باشد. اگر نمی توانید یک گروه پشتیبانی حضوری در منطقه خود پیدا کنید، ممکن است بخواهید به یک انجمن آنلاین BPD ملحق شوید.

از سلامت جسمانی خود غافل نشوید. هنگامی که درگیر دراما های رابطه هستید، سالم غذا خوردن، ورزش و خواب با کیفیت می تواند به راحتی از بین برود. سعی کنید از این دام دوری کنید. زمانی که سالم و به خوبی استراحت می کنید، بهتر می توانید استرس را کنترل کنید و احساسات و رفتارهای خود را کنترل کنید.

یاد بگیرید استرس را مدیریت کنید. مضطرب شدن یا ناراحت شدن در پاسخ به رفتار مشکل ساز تنها باعث افزایش خشم یا بی قراری عزیزتان می شود. با تمرین ذهن آگاهی، می‌توانید یاد بگیرید که استرس را در زمان وقوع از بین ببرید و زمانی که فشار زیاد می‌شود آرام بمانید.

این قانون را به خاطر داشته باشید

بسیاری از دوستان یا اعضای خانواده اغلب احساس گناه می کنند و خود را به خاطر رفتار مخرب فرد مرزی سرزنش می کنند. ممکن است این سؤال را بپرسید که چه کاری انجام دادید تا آن شخص را عصبانی کنید، فکر کنید به نحوی مستحق سوء استفاده هستید، یا احساس کنید مسئول هر شکست یا عود درمان او هستید.

اما مهم است که به یاد داشته باشید که شما مسئول دیگری نیستید. فرد مبتلا به BPD مسئول اعمال و رفتار خود است.

همیشه این قانون را به خاطر داشته باشید که :

  • من باعثش نشدم
  • من نمی توانم آن را درمان کنم.
  • من نمی توانم آن را کنترل کنم.

اشتراک گذاری با دیگران

بیشتر بخوانید

آشنایی با اختلالات شخصیت

اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی

اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی آیا شما یا یکی از اطرافیانتان به دلیل خجالت شدید، احساس بی کفایتی یا حساسیت به انتقاد از تعاملات