کمک به فرد مبتلا به افسردگی

trans

کمک به فرد افسرده

حمایت و تشویق شما می تواند نقش مهمی در بهبود شرابط نزدیکانتان داشته باشد. در اینجا به شما توضیح می دهیم که چگونه می توانید در زندگی آن ها تفاوت ایجاد کنید.

- چگونه می توانم به کسی که افسرده است کمک کنم؟

افسردگی یک اختلال جدی اما قابل درمان است که میلیون‌ها نفر را از جوان تا پیر و از همه اقشار تحت تاثیر قرار می‌دهد. این امر مانع زندگی روزمره می شود و باعث درد شدیدی می شود که نه تنها به کسانی که از آن رنج می برند بلکه به اطرافیانشان نیز آسیب می رساند.

اگر کسی که دوستش دارید افسرده است، ممکن است احساسات سختی را تجربه کنید، از جمله درماندگی، ناامیدی، خشم، ترس، گناه و اندوه. این احساسات همه طبیعی است. مقابله با افسردگی یکی از دوستان یا اعضای خانواده آسان نیست. و اگر سلامتی خود را نادیده بگیرید، ممکن است بسیار طاقت فرسا شود.

گفته می شود، همراهی و حمایت شما می تواند برای بهبودی عزیز شما بسیار مهم باشد. می توانید به آنها کمک کنید تا با علائم افسردگی کنار بیایند، بر افکار منفی غلبه کنند و انرژی، خوش بینی و لذت زندگی خود را بازیابند.

با یادگیری هر آن چیزی که می توانید در مورد افسردگی بیاموزید و نحوه ی  صحبت کردن در مورد آن با دوستان یا اعضای خانواده خود شروع کنید. اما در این حین ، فراموش نکنید که مراقب سلامت عاطفی خود باشید – برای حمایت کامل از عزیزتان به آن نیاز دارید.


افسردگی یک وضعیت جدی است. جدیت افسردگی را دست کم نگیرید. افسردگی انرژی، خوش بینی و انگیزه فرد را تخلیه می کند. فرد افسرده نمی تواند فقط با نیروی اراده خود “از آن خارج شود”.

علائم افسردگی شخصی نیست. افسردگی برقراری ارتباط در سطح عاطفی عمیق با هر کسی، حتی افرادی را که بیشتر دوستشان دارد، را برای فرد دشوار می کند. همچنین افراد افسرده معمولا  چیزهای آزاردهنده ای می گویند و با عصبانیت برخورد می کنند. به یاد داشته باشید که این صحبت از افسردگی است، نه فرد مورد علاقه شما، بنابراین سعی کنید آن را به خودتان نگیرید.

پنهان کردن مشکل باعث از بین رفتن آن نمی شود. اگر بخواهید برای دوست یا یکی از اعضای خانواده افسرده بهانه بیاورید، مشکل را بپوشانید، یا دروغ بگویید، به هیچ کس کمک نمی کند. در واقع، این ممکن است فرد افسرده را از جستجوی درمان باز دارد.

فرد افسرده  تنبل یا بی انگیزه نیست. زمانی که از افسردگی رنج می برید، فکر کردن به انجام کارهایی که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، ممکن است طاقت فرسا یا غیرممکن به نظر برسد. صبور باشید تا فردی که مبتلا به افسردگی تسن را تشویق کنید تا اولین قدم های کوچک را برای بهبودی بردارد.

شما نمی توانید افسردگی شخص دیگری را «رفع» کنید. هر چقدر هم که بخواهید، نمی‌توانید کسی را از افسردگی نجات دهید یا مشکل را برای او حل کنید. شما مقصر افسردگی عزیزتان یا مسئول شادی او (یا فقدان آن) نیستید. در حالی که می توانید عشق و حمایت ارائه دهید، در نهایت بهبودی در دستان فرد افسرده است.

شناسایی علائم افسردگی

خانواده و دوستان اغلب اولین خط دفاعی در مبارزه با افسردگی هستند. به همین دلیل است که درک علائم و نشانه های افسردگی مهم است. ممکن است قبل از این که یکی از عزیزان فرد افسرده مشکل را متوجه شود، متوجه این مشکل شوید و تأثیر و نگرانی شما می تواند آنها را تشویق کند که به دنبال کمک باشند.

نگران باشید اگر فرد افسرده:

به نظر می رسد دیگر به چیزی اهمیت نمی دهد. علاقه خود را به کار، رابطه جنسی، سرگرمی ها و سایر فعالیت های لذت بخش از دست داده است. از دوستان، خانواده و سایر فعالیت های اجتماعی کناره گیری کرده است.

نگرش تیره یا منفی به زندگی را بیان می کند. به طور غیر مشخصی غمگین، تحریک پذیر، عصبانی، انتقادگر یا بداخلاق است. و در مورد احساس “ناتوانی” یا “ناامیدی” صحبت می کند.

اغلب از  دردهایی مانند سردرد، مشکلات معده و کمر درد شکایت دارد. یا از احساس خستگی و خالی بودن شکایت دارد.

کمتر از حد معمول می خوابد یا بیش از حد می خوابد. بلاتکلیف، فراموشکار و بی نظم  شده است.

بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا می خورد و اخیراً وزن خود را افزایش یا کاهش داده است.

بیشتر مشروب می‌نوشد یا از داروها، از جمله قرص‌های خواب‌آور و مسکن‌های تجویزی استفاده می‌کند تا راهی برای خوددرمانی کردن احساساتش باشد.

چگونه در مورد افسردگی صحبت کنیم

گاهی اوقات سخت است که بدانیم هنگام صحبت با کسی در مورد افسردگی چه باید بگوییم. ممکن است از این بترسید که اگر نگرانی های خود را مطرح کنید، شخص عصبانی شود، احساس کند به او توهین کرده اید یا نگرانی های شما را نادیده بگیرد. ممکن است مطمئن نباشید که چه سؤالاتی بپرسید یا چگونه باید از او حمایت کنید.

اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، پیشنهادات زیر ممکن است به شما کمک کند.

اما به یاد داشته باشید که شنونده دلسوز بودن بسیار مهمتر از نصیحت کردن است. لازم نیست سعی کنید دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را “تعمیر” کنید. فقط باید شنونده خوبی باشید اغلب، عمل ساده صحبت کردن رو در رو می تواند کمک بزرگی به فردی باشد که از افسردگی رنج می برد. فرد افسرده را تشویق کنید تا در مورد احساسات خود صحبت کند و مایل به گوش دادن بدون قضاوت باشید.

انتظار نداشته باشید که یک گفتگو پایان افسردگی باشد. افراد افسرده تمایل دارند از دیگران کناره گیری کنند و خود را منزوی کنند. ممکن است لازم باشد نگرانی و تمایل خود را برای گوش دادن بارها و بارها بیان کنید. ملایم و در عین حال پایدار باشید.

شروع گفتگو
یافتن راهی برای شروع گفتگو درباره افسردگی با عزیزتان همیشه سخت ترین بخش است. می توانید سعی کنید بگویید:

“من اخیراً نگران تو هستم.”
«اخیراً متوجه تفاوت‌هایی در تو شده‌ام و می خواهم بدانم که حالت چطور است.»
من می‌خواستم با تو تماس بگیرم، زیرا اخیراً خیلی ضعیف به نظر می‌رسی.»
هنگامی که در حال صحبت هستید، می توانید سوالاتی مانند:

“از کی شروع به این احساس کردی؟”
“آیا اتفاقی افتاد که باعث شد این احساس را داشته باشی؟”
“در حال حاضر چگونه می توانم به بهترین شکل از تو حمایت کنم؟”
“آیا به کمک گرفتن فکر کرده ای؟”

به یاد داشته باشید، حمایت کردن شامل تشویق و امید است. اغلب اوقات، این موضوع مربوط به صحبت کردن با فرد به زبانی است که درک می کند و می تواند در حالی که در حالت ذهنی افسرده است به آن پاسخ دهد.

آنچه می توانید بگویید که کمک می کند:
“تو تنها نیستی. من در این دوران سخت کنارت هستم.”
شاید باورش در حال حاضر سخت باشد، اما این احساست تغییر خواهد کرد.»
“لطفاً به من بگو اکنون چه کاری می توانم انجام دهم تا به تو کمک کنم.”
“حتی اگر نتوانم دقیقاً احساست را درک کنم، به تو اهمیت می دهم و می خواهم به تو کمک کنم.”
“تو برای من مهمی. زندگی تو برای من مهم است.»
زمانی که می‌خواهی تسلیم بشوی، به خود بگویید که فقط یک روز، ساعت یا دقیقه بیشتر به هر کاری که می‌توانید مدیریت کنید، ادامه خواهید داد.»
آنچه باید از گفتن آن اجتناب کنید:
“همه اینها در ذهن توست”
«همه دوران سختی را پشت سر می گذارند.»
“سعی کن به جنبه های مثبت نگاه کنید.”
«چرا می‌خواهی بمیری، در حالی که چیزهای زیادی برای زندگی کردن داری؟»
“من نمی توانم در مورد وضعیتت کاری انجام دهم.”
“فقط سعی کن از افسردگی خارج بشی.”
“تا الان باید احساس بهتری داشته باشی.”

خطر خودکشی واقعی است

شاید باورش سخت باشد که فردی که می‌شناسید و دوستش دارید، چیزی به شدت خودکشی را در نظر بگیرد، اما یک فرد افسرده ممکن است راه دیگری برای نجات پیدا نکند. افسردگی قضاوت را مخدوش می کند و تفکر را تحریف می کند، و باعث می شود یک فرد منطقی باور کند که مرگ تنها راه پایان دادن به دردی است که احساس می کند.

از آنجایی که خودکشی زمانی که فردی افسرده است یک خطر بسیار واقعی است، دانستن علائم هشدار دهنده مهم است:

  • صحبت در مورد خودکشی، مردن یا آسیب رساندن به خود؛ مشغولیت با مرگ
    ابراز احساس ناامیدی یا نفرت از خود
  • اقدام به روش های خطرناک یا خود ویرانگر
  • سر و سامان دادن به امور و خداحافظی
  • جست‌وجوی قرص، اسلحه یا سایر اشیاء کشنده
  • احساس آرامش ناگهانی پس از افسردگی
    اگر فکر می کنید یکی از دوستان یا اعضای خانواده ممکن است به خودکشی فکر کند، منتظر نباشید، در مورد نگرانی های خود با آنها صحبت کنید. بسیاری از مردم از مطرح کردن این موضوع احساس ناراحتی می کنند، اما این یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای کسی که به خودکشی فکر می کند انجام دهید. صحبت علنی در مورد افکار و احساسات خودکشی می تواند جان یک فرد را نجات دهد، بنابراین اگر نگران هستید صحبت کنید و فوراً به دنبال کمک حرفه ای باشید!

اشتراک گذاری با دیگران

بیشتر بخوانید

آشنایی با اختلالات شخصیت

اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی

اختلال شخصیت دوری گزین یا اجتنابی آیا شما یا یکی از اطرافیانتان به دلیل خجالت شدید، احساس بی کفایتی یا حساسیت به انتقاد از تعاملات